دلایل حرمت ازدواج با همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) در بیان آیت‌الله مکارم
نوشته شده توسط : یکی از بچه های هیئت
 
 
 
آیت‌الله مکارم شیرازی، ظهر امروز در ادامه درس تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)، به تفسیر آیه ششم سوره مبارکه احزاب پرداختند و گفتند: در این آیه چند دستور الهی ارائه شده است.


به گزارش «شیعه نیوز» ،‌ ایشان افزودند: نخستین دستور خداوند در این آیه، سزاوار و اولی بودن پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نسبت به دیگران است؛ به این معنی که خواسته رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) اولویت همه‌جانبه بر خواسته‌های انسان دارد، چون آن حضرت با وحی الهی سر و کار دارد و مصالح ما را بهتر از ما می‌داند.

این مرجع تقلید با اشاره به زیارت جامعه کبیره، اظهار داشتند:‌ در این زیارت خطاب به ائمه اطهار(علیهم‌السلام) می‌گوییم که «پدر، مادر، ‌خانواده، اموال و جانمان فدای شما باد»؛ اگر این ادعای ما واقعی باشد، مؤمن واقعی هستیم، در غیر این صورت در مراتب پایین‌تری از ایمان قرار داریم.

ایشان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام خاطرنشان کردند: بر اساس روایتی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «انسان ایمان واقعی نمی‌آورد، مگر این که من در نظر شما از خودتان، مالتان، جانتان، اهلتان و... محبوب‌تر باشم»، ایمان اصلی در این است که ولایت مطلقه و همه جانبه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام معصوم(علیهم السلام) که ولایت خداست را بپذیریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی فکر می‌کنند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) بدون حساب و کتاب حرف می‌زند، گفتند: برخی گمان می‌کنند که خواسته‌های پیامبر (صلی الله علیه و آله) از ما، خواسته‌هایی بدون حساب و کتاب می‌باشد؛ در حالی که خداوند می‌فرماید که رنج‌های امت برای پیامبر سنگین است و مصلحت همه ما را می‌خواهد.

معظم‌له، حکم دوم آیه ششم سوره احزاب را درباره همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله)‌ معرفی کردند و گفتند: در این آیه بیان می‌شود که همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) مادران شما هستند.

ایشان با مطرح کردن این مسئله که در آیه پنجم بیان شده که مادران شما، کسانی هستندکه شما را به دنیا آورده‌اند، بیان داشتند: این حکم دارای فلسفه‌هایی است و مسئله همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) را مستثنا می‌کند؛ نخست این که اگر پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا می‌رفت، چون همسران متعددی داشتند، ممکن بود یکی ازمنافقان که پیش از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) در برابر ایشان بودند، به وسیله مال دنیا یکی از آنها را فریب داده و با او ازدواج می‌کردند؛ آیا این توهین به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؟

آیت‌الله مکارم شیرازی افزودند: مسئله دیگر این که اگر اجازه ازدواج با همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) بعد از رحلت آن حضرت داده می‌شد، عده‌ای پیش‌دستی کرده و ازدواج می‌کردند و با ارتباطی که با رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به دست می‌آوردند، آن را وسیله‌ای برای رسیدن به مقام و منزلت درجامعه می‌کردند.

ایشان خاطرنشان کردند: همچنین، چه بسا بر سر ازدواج با زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و افتخاری که این کار برای اقوام مختلف داشت، کشمکش و اختلافاتی به وجود می‌آمد. بر اساس این مسائل، اجازه ازدواج با همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) بعد از رحلتشان داده نشد و آنها را مادران امت معرفی کردند.


 





:: بازدید از این مطلب : 524
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: